• Yvan Berqué

Project Zjim! Uitwerken

Bijgewerkt op: 14 jan.

In deze tweede blog over mijn ontwerpen voor Zjim! (merknaam van een artisanale honing) heb ik het over de uitwerking. Hoe ik het definitieve ontwerp maak en de kleuren en typografie bepaal. Heb je de eerste blog gemist? Lees die dan hier.

Foto Unsplash – Jonas-Hensel



Uitwerken


Uit de ruwe schetsen haalde ik het hexagoon als vertrekpunt van het ontwerp. Ik zag de mogelijkheid om dit toe te passen op 2 verschillende manieren. Het kon dienen als start voor de vorm van de letters en als onderdeel van het logo.


Het eerste experiment om een uniek letterbeeld te maken met het hexagoon was te rigide. Bedoeling was om een sympathiek logo met perssonlijkheid te bekomen. Zjim! moest vertrekken van het originele handgeschreven etiket en de overdaad aan strakke lijnen hielp niet. Stap voor stap exploreerde ik hoe ik de zeshoek subtieler kon integreren in de lettervormen.





Van hoekig evolueerde het ontwerp stelselmatig naar meer afgerond. Om meer speelsheid toe te voegen kreeg de ‘j’ een kalligrafische staart. Dit zorgde er ook voor dat het een sterker geheel werd. De puntjes op ‘j’ en ‘i’ maakte ik ovaal in plaats van rond om de morfologie van de bij te benaderen. Het punt in het uitroepteken werd een bloem terwijl de bovenkant hint op de zeshoek evenals het einde van de staart van de ‘j’. Ik liet de basislijn mee golven op die staart om nog wat extra beweging te kriijgen.





Finaal plaats ik de lettrines op een hexagoon. Zo krijgt het logo zijn definitieve sterke vorm met duidelijke referentie naar de structuur van de bijenkast.




Kleuren


Uit het beeldmateriaal kan ik kleuren distilleren. Naast voor de hand liggend geel en zwart probeer ik nog enkele kleuren te selecteren met het oog op een uitgebreider kleurenpalet voor de latere verpakking, branding en huisstijl.


‘Honing’ wordt prioritair voor het letterbeeld en het hexagoon zal ‘Bij-donker’ worden. Het zou simpel zijn om het ‘zwart’ te noemen, maar koolzwart is het niet. Het heeft een warme ondertoon die het minder hard maakt en tot leven brengt. ‘Bij-goud’ en ‘Aarde’ komen op het secundaire niveau. Deze brengen wat subtiliteit en liggen in het verlengde van ‘Honing’ met het oog op grafische elementen toevoegen aan de beeldtaal van ‘Zjim!’. ‘Lucht-helder’, ‘Plant-fris’ en ‘Roos-donker’ moeten zorgen voor accenten en komen uit het biotoop van de bij. Deze laatste worden kleuren om zuinig te gebruiken en zal ik enkel toepassen als ik iets wil laten opvallen.


De rol van kleuren kiezen mag niet onderschat worden en het loont de moeite om goed na te denken over het juiste palet. Ik kies kleuren heel bewust in relatie tot de vorm, boodschap en kenmerken van het design. Eens de kleuren vastliggen, bepaal ik een hiërarchie om ze consequent te gebruiken in de overkoepelende stijl. Het maakt mijn werk makkelijker en – nog belangrijker – het versterkt de herkenbaarheid van een merk of imago. Beeld je eens in als elke vestiging van Mac Donalds een ander kleur zou krijgen… je zou denken dat je telkens in een andere hamburgertent bent.



“Soms gaap ik uren naar lettertypes.”

Typografie


De typografie uitstippelen voor een ontwerp is één van mijn absolute stokpaardjes. Een lettertype (font) kies ik heel bewust en met zorg. Afhankelijk van het font kan je stijl modern of retro zijn. Een letter zal bepalen of een merknaam klassiek of progressief oogt. Verder probeer ik altijd een combinatie van minstens 2 types om eentonigheid in het tekstbeeld te vermijden. Titels zullen meestal een andere stijl krijgen dan de alinea’s. Afhankelijk van het soort opdracht moet ik soms een zeer uitgrebreide letterfamilie kiezen. Een boek vraagt om een flexibel basislettertype met veel variatie (regular, bold, italic, semibold,…), terwijl een etiket het misschien kan stellen met minder.


Soms gaap ik uren naar lettertypes. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn, neemt de selectie veel tijd in beslag. Ik probeer enkele mogelijkheden uit door dezelfde tekstblokken en titels te zetten in verschillende fonts. Ook verschillende groottes (korpshoogte) spelen een rol bij mijn keuze. Zal ik veel of weinig tekst moeten zetten? Hoeveel ruimte zal ik hiervoor hebben? Is het voor schermgebruik? Glad papier of karton? Full colour of 1 kleur?


Voor Zjim! kwamen finaal Bilo (titels en tekst) en Museo (tekst) uit de bus. Bilo is een recent veelzijdig font. Het is goed leesbaar op klein formaat, wat nodig is om de wettelijke teksten te zetten op een etiket. Museo zal ik gebruiken voor de commerciële tekst. Het heeft enkele onderscheidende kenmerken en zal helpen om de identiteit van ‘ Zjim!’ bijzonder te maken. Doordat beide fonts rond zijn, werken ze goed samen en hun verhoudingen lopen ook gelijk. De bolle curves zijn vriendelijk voor het oog en stralen warmte uit. Ideaal voor comfort food als honing.






In de volgende (laatste) blog over ‘Zjim!’ toon ik hoe logo, kleuren en lettertypes worden toegepast in verpakking en andere afgeleiden. Tot dan!



Nieuwsbrief

Blog

Facebook

Instagram

Linked

Behance

Samenwerken

30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven