• Yvan Berqué

K-pop(per de pop)!

Na de vorige blogs over typografie in entertainment (begingenerieken van films en James Bond) wou ik eigenlijk mijn favoriete platenhoezen tonen. Die komen er zeker nog aan, maar eerst iets anders.



Oostenwind


Twee van mijn kinderen – Uma en Nena – zijn hevige K-Pop-fans (Koreaanse popmuziek). Aanvankelijk dacht ik: ‘Gaat wel over.’ Maar ondertussen zijn ze er al een hele tijd mee bezig, de oudste zelfs al 7 jaar. Dit waait niet over. Het gaat zelfs zover dat ze zich ondertussen onderdompelden in de Oost-Aziatische (eet)cultuur, animé, K-drama’s (Koreaanse televisiefeuilletons), manga tot zelfs taalstudies Koreaans en Japans. Luisteren naar de muziek heeft me geen fan gemaakt. Het is uitstekend gemaakte pop, maar populaire hitparademuziek is nooit mijn ding geweest. Muzikaal spreekt het mij niet aan. Visueel daarentegen…



Verkopen met visie


De marketing van K-Pop is uitgekiend. Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat beelden een zeer belangrijke rol spelen in een goed marketingplan. Als je een product wilt verkopen is een visie nodig. Je bekijkt hoe en aan wie je moet verkopen en op die basis bouw je een imago, een beeldtaal. De blogs van Zjim! (verpakking en branding voor honing) gaan hier uitgebreider op in. De promotionele machines achter deze bands zijn echter van een andere planeet.


Bands zijn samengesteld uit zorgvuldig geselecteerde aantrekkelijke en getalenteerde jonge mensen. Niet zelden wordt een fel gemediatiseerde talentenjacht georganiseerd om de geboorte van de volgende sensatie live mee te maken. Ik heb het hier niet over een simpele rockband. Sommige bands kan ik niet beter omschrijven als geoliede dansmachines met meer dan 10 leden. De choreografieën zijn niets minder dan indrukwekkend. Ze rijgen de stijlvolle videoclips aan elkaar en stuk voor stuk hebben ze een visueel doordachte stijl. Dit is zo voor hun schermprésence, maar evenzeer voor hun grafische aanpak.



Doos vol hebbedingen


In een digitale muziekwereld waar naar hartenlust gestreamd en gedownload wordt, zetten zij zwaar in op de fysieke verpakking van cd’s. Exclusieve edities verkopen als zoete broodjes. Je zou de focus op het gezicht van Uma en Nena moeten zien als ze een nieuw album in het vizier krijgen. Ze schuimen het internet of gespecialiseerde winkels af naar de beste deal en slaan hun slag. Eens de plaat in hun bezit gaat het dak eraf. De ‘unboxing’ (de doos en daarna het album openen) is een echt ritueel. Voorzichtig, om beschadiging te vermijden, gaat de plasticfolie eraf om dan de ontdekkingstocht te starten. Het zijn stuk voor stuk schatkisten. Naast een cd vind je er posters, stickers, fan cards, fotoboeken en ik weet wat nog allemaal in. Sommige releases tellen verschillende versies, want een echte fan heeft één of meerdere favorieten in een band en de inhoud wordt dan afgestemd op een specifiek lid. Zo heb je een (extra) pakket met goodies van je idool. Bekijk hier het 20 minuten (!!) durende filmpje van de unboxing van GOT7’s Flight Log: Arrival




Het design is onder controle


In mijn bibliotheek heb ik enkele boeken over Japanse grafische vormgeving en het verbaast me niet dat het design van K-pop zo mooi is. Zuid-Korea en Japan hebben een lange gemeenschappelijke geschiedenis, vergelijkbaar zoals België met Nederland en Frankrijk, en hun feeling voor goed design is iets wat ze duidelijk delen. De hedendaagse beeldcultuur in Azië heeft de reputatie druk te zijn. Denk maar aan de licht- en beeldreclames in Tokio. Manga en animé zijn soms ook ontzettend wild. Veel geroep, actie en uitvergrootte emoties. Het grafisme bij K-Pop is echter altijd onder controle en doordacht wat meer doet denken aan een Duits-Scandinavische benadering. Ik denk dat dit te maken heeft met hun sociale cultuur die gestoeld is op terughoudendheid, discipline en respect.

Josh Soto – Unsplash



The Four Tops


Ik vroeg Uma en Nena om elk 2 favoriete uitgaven te kiezen. Als ik hun platenkast bekijk was het een moeilijke keuze. Alle albums zijn stuk voor stuk grafische meersterwerkjes gemaakt met veel liefde en vakmanschap.


UMA GOT7 – Flight Log: Arrival


TXT – The dream chapter MAGIC






NENA Enhypen – Border: Carnival

NCT 2018 – Empathy


Bedankt voor het lezen en tot de volgende.

XXX Uma en Nena.


Nieuwsbrief

Blog

Facebook

Instagram

Behance

Samenwerken

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven