• Yvan Berqué

Bond… Typo Bond

In mijn vorige blog overliep ik mijn favoriete filmgenerieken. Ik maakte toen de bedenking dat de langstlopende filmfranchise ooit – James Bond – altijd een mooie traditie van typografie en vormgeving had. Om het nu over àlle Bondfilms te hebben zou me teveel tijd kosten. Daarom pikte er eentje (Quantum of Solace) uit.



Quel Q!


De typo van het titelartwork Quantum of Solace bevat een uitzonderlijk mooie ‘Q’. Een godsgeschenk voor elk grafisch vormgever, want de ‘Q’ is zowat in elk lettertype (samen met de ‘S’) de mooiste lettervorm. Telkens ik een logo of letterbeeld moet ontwerpen onderzoek ik de mogelijkheden die verschillende lettertypes bieden. Vind ik een aantrekkelijk font dat de waarden en stijl van het onderwerp ondersteunen, dan probeer ik die te integreren in het concept. Bij QOS gingen ze zelfs een stapje verder en werd een ‘Q’ op maat gemaakt. De sierlijke staart contrasteert fijn met de strenge stijl van de andere letters (Neutra?). ‘007’ loopt er mooi trapsgewijs door om de branding van Bond mooi af te ronden. Topjob www.alexmurraystudio.com !


Typografie toont de weg


Films met veel locaties kunnen soms wat hulp gebruiken. Als je, zoals in elke Bondfilm, de continenten in ijltempo afloopt, zijn zogenaamde ‘location cards’ een troef. Typografie kan hier een sterke ondersteunende rol spelen. Telkens de held wisselt van land of stad volgt er een shot die de locatie verduidelijkt. QOS bevat een schat aan location cards. Hier komen ze.


Bregenz (Oostenrijk). Oostenrijk en Duitsland, waar Bauhaus geboren werd. Het industriële cleane karakter van de luchthaven wordt heerlijk verscherpt met deze experimentele versie van het lettertype Futura.


Kazan (Rusland). Niet al te origineel, maar zeer doeltreffend. De interessantste periode uit de recente Russische kunstgeschiedenis is het constructivisme. Wat past er dan beter dan zo'n lekker sovjet gestencilde stijl?


La Paz (Bolivië). In Latijns-Amerika vind je veel kleurrijke muurschilderijen. Bont geverfde typografie is daar een constante. Perfect gedaan.


Londen (Engeland). Hier zou je de stijl van de wereldberoemde Underground met het bijhorende lettertype Johnston verwachten, maar neen. Ze kozen voor een klassieke schreefletter (Perpetua? Albertus?) om de klassieke architectuur van de stad te vatten.


Port au Prince (Haïti). Hoe beter een kapotte stad symboliseren dan met een ruw gekrast en verweerd handgeschreven lettertype?


Siena (Italië). Mooi, maar naar herkomst niet correct. Volgens mij is dit een Caslon, een Brits lettertype en geografisch helemaal naast de kwestie. Ik zou Bodoni gekozen hebben van Giambatista Bodoni, het perfecte font uit de Italiaanse renaissance. De feeling klopt wel, wat misschien wel het belangrijkste is.


Talamone (Italië). We blijven in Toscane en ook hier vat ik de link met de locatie niet. Ik ken de oorsprong van het lettertype niet, maar de kleur en de vibe stroken wel met de mediterrane sfeer.



En we zijn vertrokken!


Tegenwoordig vind iedereen het de normaalste zaak ter wereld dat een begingeneriek knettert. De mensen achter James Bond hadden dit al door in de jaren '60 van de vorige eeuw. Quantum of Solace volgde het traject van een kogel doorheen een woestijn. dit zet meteen de toon en geeft al een deel van het plot prijs, maar dit merk je pas als de film voorbij is. Classic Bond.

https://www.youtube.com/watch?v=9RudiraIFhU



Nieuwsbrief

Blog

Facebook

Instagram

Behance

Samenwerken

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven