In 1992 (de dieren waren toen net het praten verleerd) liet ik de Academie achter mij en ging ik aan de slag in de ‘echte reclamewereld’. Tijdens mijn laatste jaar op school had ik een belangrijke les geleerd: schoolprojecten zijn niet hetzelfde als werken voor een klant. Als eindwerk had ik een serie concertaffiches gemaakt voor de Vaartkapoen in Brussel (Molenbeek). Deze job had mij duidelijk gemaakt dat academische conventies het niet halen van pure simpele directe communicatie. Doorheen de jaren heb ik wel geleerd hoe esthetiek in harmonie te brengen met commerciële doeleinden, maar 30 jaar geleden kwam dit toch serieus binnen. Voordeel was dat ik minder illusies had toen mijn professionele carrière startte.
“Ik voelde me als een vis in het water”
Thank you for the music
Muziek is altijd belangrijk geweest voor mij. Al ben ik een virtuoos luchtgitarist, muzikaal talent heb ik nooit gehad. Ik had eigenlijk een carrière als stripauteur in gedachten, maar ik stootte op de grenzen van mijn kunnen. Met mijn ervaring bij De Vaartkapoen stortte ik me op het vormgeven van concertaffiches. Via mijn contacten bij de lokale jeugddienst kreeg ik de kans om affiches te ontwerpen voor de concerten die ze organiseerden. Documentatie en beeldmateriaal verzamelen en voorstellen tekenen. De designs aanpassen, drukfilms laten maken en aanleveren bij de drukkerij. Deadlines halen en onderhandelen, heen en weer rijden tussen leveranciers en klanten… zo stak ik enorm veel dingen op die ik op school niet had geleerd.
Going Underground
Natuurlijk ging ik naar veel concerten en toen enkele schoolvrienden me uitnodigden voor een concert van hun punkband, rolde ik binnen in de lokale hardcore-scene. Optredens waren soms voor niet meer dan 100 mensen, maar de energie en de passie spatte van de muren. Door die kleinschaligheid raakte je ook makkelijk aan de praat met de muzikanten. Toen de leden van Blindfold hoorden dat ik grafisch vormgever was, contacteerden ze me om de hoes van hun debuutplaat te ontwerpen. Andere bands en labels volgden al snel. Het was de start van een zeer creatieve periode die enkele jaren zou duren en me ontzettend veel voldoening zou schenken.
Foto Blindfold: JP Frijns
Caveman
Thuis hadden we de zolder omgetoverd tot een atelier/slaapkamer voor mij (dank je mama en papa!). Ik had er een lange tafel met lichtbak, ruimte om te tekenen en mijn eerste Mac stond er ook te pronken. Gecombineerd met een goede stereo en een kleine TV was dit de optimale mancave om te werken. Er kwamen veel muzikanten langs om hoesontwerpen te bespreken. Soms zat een volledige band op mijn kamer en luisterden we samen naar hun opnames. We bekeken wat ze in gedachten hadden voor het artwork en over welk beeldmateriaal ze beschikten. Vraag me niet hoe het kwam, maar al die mensen hadden feeling voor esthetiek. Ze begrepen het belang van een goed beeld en hechtten ontzettend veel belang aan de verpakking en presentatie van hun muziek. Ik voelde me als een vis in het water.
Van Menen tot in London, Oslo en New Jersey USA
De hardcore scene was misschien kleinschalig, ze was wel internationaal. Festivals (o.a. in De Vort'n Vis in Ieper) hadden een mooie line-up met bands uit Europa en de VS. Meer dan de helft van het publiek bestond dan uit mensen die er zelf moesten optreden, wat een grote samenhorigheid en positieve vibe gaf. Daar liep ik dan tussen en kon ik makkelijk contacten leggen voor opdrachten. Naast Belgische bands als Blindfold en Shortsight mocht ik ook werken voor Amulet (Oslo), Fabric (London), AcMe (Bremen) en Encounter (New Jersey).
Aan alle mooie liedjes…
Toen enkele van mijn contacten andere oorden opzochtten verwaterde mijn toegang tot de scene. Mijn job en gezinsleven vroegen ook meer aandacht en ik gebruikte mijn vrije tijd liever om wat te sporten dan achter de computer te zitten. Natuurlijk is dit nu pure nostalgie. Een zuurpruim zou zeggen ‘dat was de beste tijd van mijn leven.’ Ik zie het eerder als een zeer mooie periode die me gevormd heeft als creatief. De lessen die ik toen geleerd heb zijn nu nog steeds relevant.
Comments