• Yvan Berqué

Een goede briefing is half gewonnen

Bijgewerkt op: 4 dec. 2021

Op Facebook zag ik onlangs een meme over hoe lastig klanten kunnen zijn. Het draaide om het feit dat klanten zinloze correcties blijven vragen en de concepten van grafici niet begrijpen. Ik zou liegen als ik zeg dat ik dit zelf nog nooit voorhad. Natuurlijk botst het soms en krijg je je idee niet uitgelegd aan de klant. Jammer. Shit happens. In zo'n gevallen zijn er 2 oplossingen:

  1. Je valt op je knieën en voert uit wat de klant vraagt (al bevalt het ontwerp je niet, je zal betaald worden).

  2. Je blijft koppig volhouden en de samenwerking stopt (het ontwerp bevalt jou, maar niet je klant en je zal NIET betaald worden).

“Als je geen houvast hebt, geen criteria, geen voorwaarden dan zal het ontwerp waardeloos zijn. Zeker weten.”

Goede afspraken maken


Je klant heeft geen boodschap aan een concept waarvan hij/zij overtuigd is dat het niet werkt en als graficus ben je alleen gelukkig met een ontwerp waar je tevreden over bent. Opdrachtgevers (en jezelf) van dienst zijn begint met een goede briefing. Hieronder beschrijf ik hoe ik te werk ga. Is dit het Heilig Graal? Verre van, maar zo doe ik het en ik ben best tevreden over de relatie met mijn klanten.



Zaken en taken


Het eerste luik van een briefing is het zakelijke aspect. Maak duidelijk wat de prijs zal zijn. Over het bepalen van een juiste prijs kan ik het misschien een andere keer hebben, maar daarin beschouw ik mezelf niet als een expert. Een ander onderdeel van deze zakelijke kant is de taakverdeling. Maak een lijst van wat verwacht wordt van beide partijen. Zo sluit je misverstanden bij de klant uit zoals: ‘Wat bedoel je met het ontwerp voor een naamkaartje is niet inbegrepen in de prijs?’. Jij krijgt dan niet de verrassing dat je nog gratis extra ontwerpen moet voorzien omdat je dit niet uitdrukkelijk vermelde.


Wat krijgt de klant voor zijn centen? Wanneer KAN je leveren? Wanneer MOET je leveren? Ik stel een heldere en nauwkeurige kalender op. Een goede agenda bevat minstens 3 deadlines na de startvergadering: de eerste presentatie van het concept, gevolgd door een meeting om de aanpassingen te bespreken en eindigt met de levering van het afgewerkt ontwerp. Meestal heb je tussen start en finish extra stops nodig. Dit is normaal. Let gewoon op dat het er niet teveel worden.



Geen frustratie bij de creatie


De creatieve briefing is waar het als grafisch vormgever om draait. Hier leg je de basis van je voorstel. Als de klant zegt: ‘Laat je maar eens goed gaan’, zal het niet goed aflopen. 100% vrijheid klinkt misschien als muziek in de oren, maar het is een vergiftigd geschenk. Als je geen houvast hebt, geen criteria, geen voorwaarden dan zal het ontwerp waardeloos zijn. Zeker weten. Wanneer je opdrachtgever je teveel vrijheid geeft, is onzekerheid dikwijls de oorzaak. Merk je tijdens de eerste vergadering dat de opdracht onvoldoende voorbereidt werd, neem dan het initiatief om de hiaten zelf in te vullen. Stel een vragenlijst op met de belangrijkste aspecten waaraan het voorstel moet voldoen. Die lijst zal verschillen van opdracht tot opdracht, maar ik geef toch de belangrijkste tips mee:

  • Hoe doen de concurrenten het?

  • Wat vindt de klant mooi?

  • Waar heeft de klant een hekel aan?

  • Zijn er kleuren of afbeeldingen die echt niet kunnen?

  • Zijn er toepassingen die extra (technische) aandacht vragen?

  • Heeft de klant vroeger nog ontwerpen laten maken?

  • Is er iets van waaruit je kan starten?

Sommige vragen kan je makkelijk zelf invullen, andere zullen wat meer zoekwerk vragen. Leuke en handige werkwijze hiervoor is een mindmap maken. Stel een lijst van woorden op en kijk hoe ze met elkaar kunnen verbonden worden. Kleuren, voorwerpen, stijlen,… Eens de parameters van de creatieve briefing bepaalt zijn, kan je starten met je concept. Na het binnen de lijntjes kleuren ga je op onderzoek uit en kijk je waar je BUITEN de lijntjes kan kleuren. Herkenbaarheid is belangrijk voor een doelgroep, maar je onderscheiden t.o.v. de concurrentie is een extra troef. Een balans vinden kan het verschil maken tussen banaal en speciaal.



Denkpistes (mindmap, nota's en schetsen) kunnen bij een presentatie van pas komen. De opdrachtgever krijgt 1 (of meer?) ontwerpen te zien en zou wel eens durven denken: ‘Is dit alles?’ In zo'n situatie kan je denkproces helpen om aan te tonen dat je niet over één nacht ijs bent gegaan. Je kan het gebruiken om het concept duidelijker maken. Een idee uit de doeken doen aan de hand van zijn geschiedenis ondersteunt hoe ernstig je de opdracht neemt. Let op, gooi dit niet zomaar op tafel, doe dit enkel als je aanvoelt dat het nodig is om je visie te verantwoorden.



Boeken toe


Je mag engelengeduld hebben, als je geen oplossing vindt of de klant niet overtuigt van je voorstellen, kan het zeer moeilijk worden. Ik heb altijd het beste voor met mijn opdrachtgevers. Ik stel me nederig, maar vastberaden op want de expertise die ik aanbied is iets waar ik trots op ben. Als ik de klant daarmee niet kan overtuigen moet ik durven besluiten dat het niet lukt. Het moet ergens stoppen. Ik leg de schuld van een mislukte opdracht nooit bij de klant. Misschien had ik het anders kunnen aanpakken of uitvoeren. Daarom is een goede briefing van het allergrootste belang. Als je, voordat je voorstellen uitwerkt en presenteert, het eens kan worden met je klant over de omschrijving van de opdracht, heb je al een grote stap gezet en een handige tool voor handen om aan de slag te kunnen. Een goede briefing zorgt voor resultaat.




Nieuwsbrief

Blog

Facebook

Instagram

Behance

Samenwerken

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven